Aktualny numer
64

Newsletter

(e-mail)

dlaczego warto mieć newsletter?

Strona główna | Spis treści |Archiwum

Wiedza

Słońce potrafi to lepiej

Uzupełnianie niedoborów witaminy D - słońce, tabletki czy odżywianie?

To już nie pusty slogan branży solaryjnej, lecz wyniki badań przeprowadzonych przez dwa niezależne instytuty badawcze z USA i Zjednoczonych Emiratów Arabskich opublikowane obszernie na łamach czerwcowego wydania amerykańskiego magazynu medycznego American Journal of Clinical Nutrition, zajmującego się aspektami odżywiania.

Badania zostały przeprowadzone przy użyciu bezwzględnie przestrzeganych surowych ram. Ewentualne błędy wykluczone zostały przy pomocy podwójnego efektu placebo. Ich wyniki są niepodważalne, a sugestia probantów całkowicie wykluczona. Udowodniły one bardzo ścisłą zależność poziomu witaminy D w krwi i jego bezpośredni wpływ na stopień ryzyka zachorowania na przeróżne formy nowotworów.

Słońce efektywniejsze

Udowodniono jednocześnie, że niedoborów witaminy D3 nie jesteśmy w stanie uzupełnić odpowiednim żywieniem, ponieważ przyswajalność zawartej w pożywieniu witaminy D lub też D2 zawartej w tabletkach jest bardzo znikoma. Porównanie efektywności słońca i żywienia, uwzględniając w tym sztucznie wytworzoną witaminę D2, zawartą w tabletkach, dało wynik 10 do 1. Oznacza to, że 90% wytwarzanej witaminy D3 w organizmie pochodzi z jej syntezy w skórze pod bezpośrednim wpływem promieni ultrafioletowych.

Zdrowie w solarium?

Pamiętajmy jednak, że badania te przeprowadzano nie w solarium, lecz przy ekspozycji na słońce. Nie wpadajmy więc w euforię do momentu, w którym będziemy w stanie wyniki te przenieść na płaszczyznę solaryjną. Dopóki nasze solaria opalają mocą dużo większą niż słońce, będzie nam trudno to zrobić, ponieważ nie będziemy w stanie odeprzeć ataku dermatologów i przemysłu kosmetycznego.

Leszek Kryniewski
więcej w Solarium nr 44.

Strona główna | Spis treści |Archiwum

PRESS & MEDIA | Solarium | Cabines | Słoneczny portal | konkurs Helios | Solitudes | VTM