Strona główna | Spis treści |Archiwum
Wapń
Pierwiastek długowieczności
Kiedy mówi się o dobroczynnym wpływie witaminy D na funkcjonowanie organizmu ludzkiego, zawsze pierwszą informacją jest to, że umożliwia ona przyswajanie wapnia z pożywienia. Jest to jeden z kluczowych dla człowieka pierwiastków, decydujący między innymi o prawidłowym rozwoju kości i utrzymywaniu ich w dobrej kondycji. Jednak nie tylko – okazuje się również, że odpowiednio duża jego zawartość w diecie może po prostu przedłużyć życie.
Szwedzcy naukowcy wykazali, że mężczyźni, którzy przyjmują w pożywieniu duże ilości wapnia, mają o 25% większe szanse na to, by przeżyć kolejne 10 lat, niż ci, w diecie których wapnia jest mniej. Żaden z badanych mężczyzn nie przyjmował w czasie prowadzenia eksperymentu żadnych suplementów zawierających wapń. Wyniki te są zgodne z wcześniejszymi obserwacjami, kiedy zauważono związek pomiędzy zawartością wapnia w diecie a śmiertelnością zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Badania miały uściślić tę zależność. Ich wyniki zostały opublikowane w specjalistycznym czasopiśmie „American Journal of Epidemiology”.
Do tej pory zarówno wapń, jak i magnez objęte były badaniami odnośnie do ich wpływu na występowanie i przebieg chronicznych schorzeń, ale dotychczas nikt nie badał związku między konsumpcją tych mikroelementów a śmiertelnością danej populacji. Szwedzkie badania są w tej materii pionierskie.
Szefową zespołu badań, o których mowa, była Joanna Kaluza ze sztokholmskiego Karolinska Institutet. Kierowany przez nią zespół zbadał na przestrzeni 10 lat 23 tys. szwedzkich mężczyzn w wieku 45 – 79 lat. Każdy z nich podczas realizacji programu badawczego dokładnie informował o składnikach swojej diety. W czasie tych 10 lat 2385 badanych zmarło.
W przypadku tych mężczyzn, którzy spożywali najwięcej wapnia, ryzyko śmierci było o 25% mniejsze, biorąc pod uwagę wszystkie przyczyny, i o 23% mniejsze, biorąc pod uwagę wyłącznie choroby serca. Nie odnotowano żadnej zależności pomiędzy spożyciem wapnia a ryzykiem śmierci z powodu nowotworu.
Badanych podzielono z grubsza na trzy grupy. W pierwszej znaleźli się ci, których poziom spożycia wapnia określono jako duży, w drugiej – średni, w trzeciej – mały. Mężczyźni z pierwszej grupy spożywali średnio 2000 mg wapnia dziennie, z trzeciej – ok. 1000 mg. Zalecane dzienne spożycie (RDA) wapnia wynosi 1000 mg dla mężczyzn w wieku 19 – 50 lat i 1200 mg powyżej pięćdziesiątki.
Z badań szwedzkiego zespołu wynika, że przyjmowanie dawek większych niż zalecane obniża generalnie ryzyko śmierci o wspomniane 25% Wapń może obniżać śmiertelność, wpływając na wiele różnych aspektów funkcjonowania organizmu. Zmniejsza ciśnienie krwi, obniża poziom „złego” cholesterolu, a także cukru we krwi. Głównym źródłem wapnia spożywanego przez badanych mężczyzn było mleko i jego przetwory, a także produkty zbożowe.
Przy okazji grupa badanych mężczyzn badana była na okoliczność wpływu magnezu na śmiertelność. Tu nie zauważono żadnej zależności. Dzienne spożycie magnezu w badanej grupie oscylowało między 400 a 535 mg dziennie, tymczasem zalecane dzienne spożycie wynosi 420 mg. Tak więc wspomniany brak zależności mógł wynikać z faktu, że badani przyjmowali zalecane dawki. „Potrzebne są dodatkowe badania na grupie, w której spożywa się mniejsze dawki magnezu – wtedy można by ustalić ewentualny wpływ tego pierwiastka na śmiertelność spowodowaną różnymi przyczynami” – stwierdzili naukowcy w podsumowaniu programu.
Wapń może obniżać śmiertelność, wpływając na wiele różnych aspektów funkcjonowania organizmu. Zmniejsza ciśnienie krwi, obniża poziom „złego” cholesterolu, a także cukru we krwi. Głównym źródłem wapnia spożywanego przez badanych mężczyzn było mleko i jego przetwory, a także produkty zbożowe.
Źródło:
„American Journal of Epidemiology”, February 19 2010
Michał Domański